دستگاه خم کن یک ابزار است که بعنوان یک ابزار پرس و خم کننده برای فلزات، لوله‌ها، ورق‌ها و سایر مواد استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت خودکار یا دستی عمل می‌کند و به کاربر امکان خم کردن قطعات فلزی به شکل‌ها و زوایای مختلف را می‌دهد.

مزایای استفاده از دستگاه خم کن شامل:

1. دقت بالا: دستگاه خم کن دارای قابلیت تنظیم زوایا و انحناهای مختلف است که به دقت بالای خم‌های مورد نیاز را فراهم می‌کند.

2. سرعت و کارآیی: خم کردن قطعات فلزی با استفاده از دستگاه خم کن به صورت سریع و بهره‌ور انجام می‌شود، که زمان و هزینه را کاهش می‌دهد.

3. انعطاف پذیری: این دستگاه به راحتی قابل تنظیم برای خم کردن مواد با ضخامت‌ها و ابعاد مختلف است.

4. کاهش ضایعات: استفاده از دستگاه خم کن منجر به کاهش ضایعات و پسماندهای مواد در فرآیند تولید می‌شود.

5. امکانات پیشرفته: برخی از دستگاه‌های خم کن دارای امکانات پیشرفته مانند کنترل عددی رایانه‌ای (CNC) هستند که دقت و کارآیی را بهبود می‌بخشد.

بنابراین، استفاده از دستگاه خم کن به عنوان یک ابزار حرفه‌ای برای خم کردن قطعات فلزی با دقت، سرعت و کیفیت بالا توصیه می‌شود.

درباره دستگاه خم کن

دستگاه های خم کن ورق به طور کلی به سه نوع تقسیم می شوند:

1- دستگاه خم کن برقی معمولی

در این نوع دستگاه فک بالای خم کن برای گرفتن ورق توسط الکتروموتور به حرکت درآمده و در کورس مشخصی به سمت بالا و پایین حرکت کرده و پس از گرفتن ورق توسط فک عمل خمکاری طبق زوایای مختلف با بالا آوردن پیشخوان دستگاه که توسط اپراتور انجام می‌گیرد عمل خم کاری صورت می پذیرد.

2- دستگاه خم کن فول اتوماتیک

این نوع خم کن همانند خم کن های معمولی می باشد ولی در ابعاد بزرگتر و برای خمکاری ورق های تا ضخامت ۴ میلی متر ساخته می‌شود به گونه‌ای که عمل خمکاری به صورت تمام اتوماتیک صورت می گیرد که خود این نوع به دو دسته الکترو مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شوند

3- پرس برک

برای خمکاری روی ورق های فولادی که ضخامت بیش از ۴ میلیمتر و دارای زوایای پیچیده تری هستند از این نوع استفاده می شود و دارای تناژ های مختلفی که بستگی به ضخامت ورق دارند ساخته می شود.

قیمت دستگاه خم کن ورق

عمده دستگاه های خم کن ورق دست دوم موجود در بازار ایرانی هستند. به ندرت، دستگاه خم ورق دست دوم از کشورهایی نظیر چین و روسیه به فروش میرسد. در تعیین قیمت دستگاه خم کن ورق دست دوم اتوماتیک ، شرایط سیستم PLC اهمیت به سزایی دارد. چرا که بسیار مهم است که سیستم PLC به روزرسانی شده باشد. همچنین باید دانست که تیغه های خشک دستگاه به نوعی جزء ابزارهای مصرفی آن هستند. شرایط تیغه های دستگاه و میزان کارکرده بودن آنها در تعیین قیمت دستگاه خم کن ورق دست دوم حائز اهمیت است. برای حصول نتیجه بهتر در خمکاری، حتما باید تیغه های مستهلک شده با تیغه های نو جایگزین گردد.

parallax background

ماشین سازی خدایی

تولید کننده انواع دستگاه های گیوتین ، نورد ، خم کن